Registreer aanmelden
 
   
  Skip Navigation Links
Startpagina
Rentezoeker
Mijn rente op de voet
Bedrijvengids
Forum
Contact
 
 
Renteopdevoet.be - Forum  

◄ Alle rubrieken
◄ Terug naar 'Fiscaal'

Referte-index A - welke nemen
door popolleke op vrijdag 12 april 2013 - 14:28

Toch een kleine vraag over de referte-index. Ik dacht (en zo staat het ook in mijn papieren) dat ik de referentie-index van maart moet gebruiken voor de jaarlijkse aanpassing. Lening afgesloten en akte verleden op 20 april.

Nu staat er op mijn herzieninspapier "referteindex maart: 0.161"

Als ik hier op de site kijk zie ik echter dat de referteindex van maart: 0.138 is en dat de 0.161 gekoppeld wordt aan februari.

Zit ik ergens met een denkfout?
11215 keer bekeken - 5 antwoord(en)







tom
[ bankshopper ]
maandag 15 juli 2013
9:41
De referte index waar u rekening mee moet houden is deze van de maand voorafgaand aan de maand waarin de akte verleden werd. Ik veronderstel gezien u de eerste maal in september moest betalen dat dit de maand was waarin de akte verleden werd. Zodus zal dit in u geval telkens de RI van de maand augustus zijn.

elviratje
[ bankshopper ]
vrijdag 12 juli 2013
8:59
Ik heb ook nog een vraagje ivm aanpassing van mijn rentevoet:

_ mijn basis ri is die van mei 2012 (0,578)
_ mijn eerste aflossing heb ik gedaan eind september 2012
_ in mijn contract staat dat de rentevoet (voor de eerste maal) aangepast wordt eind augustus 2013

Vraag: moet ik (voor de aanpassing) dan rekening houden met de ri van Juli 2013 of van augustus 2013? Of nog een andere?


Traxelquadrio
[ ]
donderdag 25 april 2013
23:35
Justme83: uw basisreferte is en blijft juni 2012. Elk jaar (bij 1-1-1) in januari zal uw rentevoet worden aangepast met de referteindex van december. Dit wil zeggen dat de RI van juni 2012 zal vergeleken worden met de RI van december 2013. Enz...

Justme83
[ bankshopper ]
woensdag 24 april 2013
15:40
Ik heb zelf mijn lening afgesloten in juli 2012 met de referte index van juni 2012. Dat stond vermeld op de documenten bij ondertekening van de lening. De acte zelf is pas verleden in januari 2013.
Als ik goed begrijp wat er hierboven verteld wordt, zou ik eigenlijk de RI van decmber 2012 moeten hebben, daar mijn acte verleden is in januari 2013.
-Waarom staat er dan op de documenten van de lening dat ik de referte index heb van juni 2012 ?
-En wanneer (welke maand) zou ik dan mijn jaarlijkse herziening krijgen ?


Traxelquadrio
[ ]
zaterdag 13 april 2013
23:35
Waarschijnlijk dateert je voorstel van maart. Vandaar de basisreferte van februari. Voor de aanpassing zal de RI van maart gehanteerd worden (maand voor verlijden akte). Nu veel zal het niet uitmaken deze 0,02%. De rente moet (meestal) al met 0,25% veranderen, om aanpasbaar te zijn.
Nu maar hopen dat de crisis blijft aanhouden hè! '-)





  U moet zich aanmelden om te kunnen reageren op dit aanbod.

 
 

nog geen account?
 
Voorstel zoeken
Schuldsaldo toevoegen
Schuldsaldo zoeken

[ advertentie ]









www.renteopdevoet.be |  www.rodv.be |  disclaimer / gebruiksvoorwaarden |  adverteren
Renteopdevoet.be® - 2010